تاریخچه معاونت

تاریخچه

 

 

 

 

تشکیلات امروزی شهرداری ها در گذشته با نام هایی مانند: نایب الحکومه، بیگلربیگی، کدخدا، داروغه، گزمه و محتسب معروف بوده است که شرح وظایفی از جمله پرداختن به امور تربیت و نظم و نظافت معابر و گذرگاه ها را به عهده داشته اند.

در دوره ناصرالدین شاه اداره ای بنام "احتسابیه" تأسیس شد که وظیفه ی آن حفظ و تأمین نظافت شهر بود.

اعتمادالسلطنه (وزیر انطباعات اواخر دوره ناصری) در کتاب خاطرات خود ضمن بسط شرح و وظایف محتسب چنین می نویسد: «ابو حامد غزالی (رض) در احتساب بابی پرداخته و صاحب نفح الطیب "خطه الحسبه" را به ممالک مغربیه در عداد ادارات مهمه شمرده است، لذا به عرض شاه رسید و ایشان دستور تأسیس "اداره احتساب" را صادر فرموده و عمده وظیفه آن حفظ نظم و نظافت دارالخلافه است .....».

تشکیلات احتسابیه که در رأس آن اداره ساختمان مهندسی و تنظیف با دوایر:

1. ساختمان و مهندسی     2. تنظیف     3. روشنایی   

بود به ریاست عالیه  میرزا عباس خان مهندس باشی تشکیل و اولین معاون تنظیف (یا به قول امروز خدمات شهری) بنام میرزا محمدخان شیبانی کار خود را در ساختمانی بنام "خیام خانه" و "چادرخانه" شروع کرد.

 

دکتر علیرضا خان بهرامی "مهذب السلطنه" نشسته در وسط

پس از تصویب قانون بلدیه در سال 1308 و تأسیس اولین اداره رسمی بنام "بلدیه طهران" به ریاست دکتر خلیل خان اعلم الدوله، اولین رئیس اداره تنظیف و نظافت شهری نیز بنام دکتر علیرضاخان بهرامی "مهذب السلطنه" که چشم پزشکی حاذق بود، با سه شرح وظیفه: 1) نظافت شهر تهران   2) نظم و نسق معابر تهران   3) نظارت بر مشاغل شهر تهران، کار خود را آغاز کرد. 

در سال 1314 فرهنگستان ادب فارسی در پی تغییرات روایی زبان فارسی، نام بلدیه را به شهرداری و نام اداره تنظیف را به اداره خدمات عمومی تغییر داد. در پی تغییرات ساختاری که از پی تغییر نام حاصل می شود، حسینعلی خان اشرفی شهردار اسبق همدان به عنوان اولین رئیس اداره خدمات عمومی معرفی می گردد. 

در سال 1341 اداره خدمات عمومی به اداره کل خدمات شهری تغییر نام می دهد و آنگاه به واسطه ماموریت های متنوع و فراوانی که عملاً وظیفه خدمت رسانی به کل شهروندان تهرانی را بر روی دوش این اداره کل گذاشته بود در سال 1351 و در پی تغییر ساختار سازمانی شهرداری آن روزگار به معاونت خدمات شهری تغییر پیدا می کند. ستاد معاونت خدمات شهری پس از انقلاب و در پی تغییر مکان ساختمان مرکزی شهرداری تهران به خیابان بهشت منتقل شد.



امروزه این معاونت با دارا بودن 6 سازمان، 2 شرکت، 2 اداره کل و یک ستاد در چارت سازمانی اش بار اصلی خدمت رسانی به شهروندان در زمینه های مختلف از جمله: ایمنی، نظافت، سلامت و ... را بر عهده دارد.

     
تاریخچه واحدهای تابعه معاونت خدمات شهری
 
   
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی  

در سال 1303 شمسی،‌ تشكيلات بلديه به نحو محسوسي تغيير كرد و براي آن كه شهر تهران سرو ساماني به خود بگيرد و از وضع سابق خارج شود، ‌‌بلديه تهران يك دستگاه اتومبيل آب پاش براي آب پاشي خيابان‌هاي خاكي شهر خريداري كرد و يك سال بعد، هنگامي كه سرلشكر كريم بوذرجومهري كفالت بلديه تهران را برعهده گرفت، وجود همان ماشين آب پاش، ‌مقدمه‌اي براي شكل گيری نهادي براي مقابله با آتش‌سوزي درتهران شد. به‌اين ترتيب كه چند متر لوله، ‌يك سر لوله و چند شير به آن ماشين افزودند تا براي خاموش‌كردن آتش‌سوزي‌هاي احتمالي نيز كارآيي داشته باشد.

اداره اطفائيه، فعاليت خود را ابتدا در 300 متري ميدان توپخانه و درابتداي خيابان چراغ برق (امير كبير بعدي)‌، و درمحلي استيجاري درگاراژ حسيني كه متعلق به فردي موسوم به سيد اسدا... بود و قسمتي از گاراژ غرب كه مقابل كوچه عرب‌ها درشمال همان خيابان قرارداشت، ‌شروع كرد و يك دستگاه اتومبيل آب پاشي كه تنها دارايي آن را تشكيل مي‌داد، ‌اگر چه اسماً به امر آتش‌نشاني اختصاص يافت، اما عملاً‌ براي امور ديگري نيز مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

در تاريخ ششم آبان ماه 1353، در يكصد و سومين جلسه انجمن شهر تهران اساسنامه سازمان آتش‌نشاني و خدمات‌ايمني در چهار فصل، 28 ماده و 14 تبصره تصويب شد كه تا سال 1357 امور مختلف آتش‌نشاني بر مبناي اين اساسنامه انجام مي‌شد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با انحلال سازمان دفاع غير نظامي، فلسفه وجودي آتش‌نشاني‌هاي كشور براساس بندهاي 14 و 20 ماده 55 قانون شهرداري ها تعريف و از همين رو سازمان‌هاي آتش‌نشاني زير مجموعه شهرداري قرار گرفت و شهرداري‌ها ملزم شدند، براي حفظ شهرها از خطر سيل، آتش‌سوزي و ديگر مخاطرات، تدابير مؤثري اتخاذ كنند.

     
سازمان بهشت زهرا (س)

اولين تلاش ها براي طراحي، اجرا و احداث گورستاني به نام بهشت زهرا (س)، با هدف پايان دادن به موضوع تعدد گورستان ها در سطح شهر تهران در سال 1345 انجام گرفت.

در اين تصميم گيري كه با حضور شهردار وقت تهران و معاونين و رؤساي سازمان گورستان هاي پايتخت انجام پذيرفت، قطعه زميني در کیلومتر 10 جاده قدیم تهران - قم با مساحت 314 هكتار به اين موضوع اختصاص يافته و براي فعاليتهاي عمراني و فضاي سبز نيز بلافاصله اقدام گرديد.

 

آرامستان بهشت زهرا (س) در سال 1349 آماده گرديد ولي در ابتدا به علت وجود گورستان هاي متعدد فعال در محله هاي تهران با عدم اقبال عمومي جهت دفن اموات مواجه و سرانجام در تاریخ 27 تیرماه سال 1349 با دفن اولين متوفي به نام  مرحوم "محمدتقي خيال" در قطعه (1)، رديف (1) شماره (1) كه به خانواده اي ارتشي و متنفذ متعلق بود، رسماً مورد بهره برداري قرار گرفت.

در بهمن ماه 1376، مديران وقت سازمان در راستای اجرای فاز اول توسعه این آرامستان، با خريد و تملك 110 هكتار از زمين هاي قسمت شمال و شمال شرقي آرامستان بهشت زهرا (س) وسعت آن را تا پایان سال 1387 به 424 هکتار رساندند.

در فاز دوم برنامه توسعه این آرامستان که از مرداد 1388 شروع شده است، مدیران شهری تا کنون با كسب موافقت مسئولين شهرداري هاي محلي، توانسته اند زمين هاي خريداري شده در قسمت شرقي را به وسعت 160 هكتار برسانند.

     
 سازمان پارک ها و فضای سبز

شهر تهران كه از ديرباز و پيش از انتخاب آن به پايتختي، در دوران قاجاريه به عنوان منطقه‌اي خوش آب و هوا و داراي باغات سرسبز شهرت داشت، با تمركز تشكيلات و سازمان‌ هاي دولتي در آن به كانون پرجنب و جوش فعاليت اقتصادي و اجتماعي تبديل شد.

در همين راستا، طرح ايجاد تشكيلاتي بنام "اداره باغات" ارائه و در سال 1339 به اجرا درآمد. در سال 1342، پس از چندي كه از تاسيس اين اداره مي‌گذشت و به دنبال آشكار شدن بيش از پيش، نقش و اهميت فضاي سبز نام آن به "سازمان پارك‌ ها " تغيير يافت.

 

اين تغيير عنوان و در پي آن دگرگوني اهداف، بتدريج بر بار وظائف و مسئوليت‌ ها افزود و اين روند, كماكان ادامه داشت، تا اينكه در سال 1369 باتعين اهدافي گسترده تر و تغيير اساسنامه به سازمان پارك ها وفضاي سبز شهر تهران تبديل گرديد. در سال 1370 به استناد ماده 84 قانون شهرداري ها با شخصيت حقوقي مستقل و اداره امور در قالب اصول بازرگاني تحت عنوان سازمان پارك ها وفضاي سبز شهر تهران مورد تصويب وزارت کشور قرار گرفت.
     
سازمان زیباسازی
سازمان زیباسازی شهر تهران بر اساس مصوبه مورخ 25/12/1354 انجمن شهر با عنوان اداره کل ایمنی و آموزش ترافیک تشکیل و تحت­ نظر شهرداری تهران، فعالیت خود را آغاز کرد.
این سازمان پس از انقلاب شکوهمند اسلامی طی اساسنامه­ ای جدید در تاریخ 5/4/1364 به سازمان زیباسازی شهر تهران تغییر نام داد. متعاقباً به منظور خودگردانی و استقلال سازمان و سرعت بخشیدن به امور طرح­ های مرتبط با زیباسازی شهر تهران و به استناد ماده 84 قانون شهرداری، اساسنامه آن در تاریخ 26/2/1370 به تصویب وزارت کشور رسید.
 

در ادامه به منظور روز آمد کردن فعالیت های سازمان و اهداف و ماموریت های جدیدی که برای سازمان تعریف شده است، این اساسنامه بازنگری و در تاریخ 25/12/1388 به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

     
سازمان مدیریت پسماند

در راستاي تحقق مديريت يكپارچه و منسجم امور شهري كه از ويژگي هاي كشورهاي توسعه يافته مي باشد و همچنين به منظور بهينه سازي شيوه ها و روش هاي اجرايي و اصلاح ساختار تشكيلاتي ، بر اساس مصوبات شوراي محترم اسلامي شهر تهران و برنامه جامع شهر تهران و به منظور دستيابي به استانداردهاي جهاني، سازمان مديريت پسماند از پيوند دو سازمان خدمات موتوري و بازيافت تشكيل گردید تا ماموريت خطير امور مديريت پسماند تهران را به نحو مطلوب ايفا نمايد. آنچه در ذیل آمده است تاریخچه دو سازمان بازیافت و تبدیل مواد و سازمان خدمات موتوری است:

 

تاریخچه سازمان بازیافت و تبدیل مواد:

از زمان تشكيل اداره بلديه در شهر تهران در سال 1286هجری شمسی، جمع آوري پسماند و نظارت شهر يكي از وظايف اصلي آن اداره بود. در آن سال ها پسماند ها توسط كارگران جمع آوري و در محل هايي در سطح شهر تلنبار و سپس به وسيله اسب و قاطر به حومه شهر منتقل و تخليه مي شد. در سالهاي بعد وسيله انتقال پسماند به گاري هايي تبديل شد كه توسط اسب يا قاطر كشيده مي شدند. در پي شكايات مردم از بوي نامطبوع و مناظر نازيبايي كه در محل ها انباشت پسماند وجود داشت، شهرداري محل هاي تلنبار پسماند را محصور كرد و به اصطلاح چار ديواري درآورد. با ورود خودرو و كاميون، در سالهاي بعد با كاميون هايي براي حمل پسماند به كار گرفته شدند.

گرچه تخليه و دفن پسماند كم و بيش در اطراف تهران ادامه داشت، اما از سال 1335 تهران داراي دو مركز دفن اصلي شد كه يكي، مركز دفن آبعلي، در شمال شرق، ابتداي جاده آبعلي و ديگري، مركز دفن كهريزك، در جنوب شهر تهران، ابتداي جاده قديم قم قرار داشت.

در سال 1349 شهرداري تهران، براي بهينه سازي مديريت پسماند، احداث كارخانه اي را براي بازيافت پسماندهاي آلي و تبديل آنها به كمپوست، در دستور كار خود قرار داد. اين كارخانه با ظرفيت پذيرش روزانه 500 تن پسماند احداث و در سال 1351 راه اندازي شد.

براي مديريت اجرا و راهبري اين كارخانه تشكيلاتي ايجاد شد كه بعدا" به اداره كود گياهي تبديل و مديريت بازيافت و دفن پسماند در تهران را عهده دار شد. مركز دفن آبعلي در سال 1368، به علت برخي عوارض زيست محيطي تعطيل شد و از آن تاريخ مركز دفن پسماند هاي شهري تهران منحصر به مركز دفن كهريزك شد كه به مركز دفن آرادكوه تغيير نام يافت و مركز دفن آبعلي منحصر به دفع پسماندهاي ساختماني و عمراني شد. از سال 1368 چارديواري هايي كه در سطح شهر براي انباشت پسماند در نظر گرفته بودند به تدريج به 11 ايستگاه انتقال تبديل شد.

در اين روش جديد پسماند ها به وسيله خودروهاي باربر سبك جمع آوري و به ايستگاه هاي انتقال حمل و در ايستگاه هاي مذكور در كاميون هاي بزرگ (سمي تريلر) تخليه و سپس سمي تريلرها پسماند ها را به مركز پردازش و دفن منتقل مي كنند، به اين ترتيب تحولي در سيستم جمع آوري و حمل پسماند ايجاد شد.

با گسترش فعاليتها و وظايف، اداره كود گياهي نسبت به تدوين يك اساسنامه براي تشكيل يك سازمان مستقل اقدام و براي تصويب به وزارت كشور پيشنهاد نمود. اساسنامه سازمان تحت نام "سازمان بازيافت و تبديل مواد" در مورخ 2/8/1370 به تصويب وزارت كشور رسيد و براي اجرا به شهرداري تهران ابلاغ شد. در سال 1372 احداث يك كارخانه بازيافت مواد آلي و توليد كمپوست در دستور كار قرار گرفت كه عمليات احداث آن در سال 1377 به پايان رسيد و راه اندازي شد.

سازمان بازيافت و تبديل مواد براي رسيدن به اهداف خود در سال 1373 اقدام به تهيه  طرح جامع مديريت مواد زايد جامد براي تهران بزرگ نمود كه اين طرح در فروردين ماه 1376 تهيه و تحويل داده شد. در سالهاي بعد كارخانجات و واحدهاي بازيافت و پردازش ديگري شامل كارخانجات بازيافت و پردازش پسماندهاي ساختماني و عمراني احداث گرديد.

با تصويب قانون مديريت پسماندها در ارديبهشت ماه 1383 در مجلس شوراي اسلامي مديريت پسماندها وارد مرحله جديدي شد. آئين نامه اجرايي قانون مذكور در مرداد ماه 1384 به تصويب هيئت وزيران رسيد و به همين ترتيب دستورالعل‌ها و شيوه نامه هاي مربوطه نيز براي بهينه سازي وضعيت مديريت پسماندها ابلاغ شد كه از آن جمله مي توان به دستورالعمل تهيه طرح جامع مديريت پسماند شيوه نامه نحوه اقدام مامورين مديريت پسماند به عنوان ضابطين قضايي، دستورالعمل نحوه تعيين بهاي خدمات مديريت پسماند و اساسنامه و ساختار تشكيلات سازمان مديريت پسماند اشاره نمود.

تاریخچه سازمان خدمات موتوری:

سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران در سال 1340 با نام اداره کل نقلیه شهرداری در محل فعلی سازمان واقع در خیابان فدائیان اسلام تشکیل گردید و هدف آن تعمیر و نگهداری از خودروهای شهرداری و آتش نشانی بود با گسترش شهر تهران و ضرورت ارائه خدمات بیشتر که منجر به افزایش و توسعه ماشین آلات از جمله ماشین آلات جمع آوری و حمل پسماند بود در سال 1350 بنام اداره کل خدمات موتوری و در سال 1356 اداره مذکور به نام سازمان خدمات موتوری وابسته به شهرداری تهران با شرح وظایف مصوب تغییر نام یافت.

در سال 1370 با تصویب اساسنامه سازمان توسط وزارت کشور و ابلاغ آن به شهرداری موجبات واگذاری کلیه خودروهای سنگین و نیمه سنگین مناطق شهرداری و سازمانهای تابعه به غیر از آتش نشانی و بهشت زهرا، شرکت واحد و حوزه فنی به سازمان خدمات موتوری فراهم گردید. بودجه پیش بینی شده مربوط به تعمیر و هزینه نگهداری و حمل پسماند یکی از محل های اعتباری بود که در اختیار سازمان قرار گرفت. فعاليت هاي سازمان با توجه به موضوع و اهداف آن عمدتاً عبارت است از فعاليتهاي خدماتي در ارتباط با ارائه خدمات به مناطق شهرداري تهران و سازمانها و واحدهاي تابعه آن مي باشد. ضمناً حمل پسماند مراكز درماني و بخش هاي خصوصي و خارج از شهرداري تهران نيز جزو فعاليتهاي سازمان بوده است. همچنين انجام پروژه هاي عمراني مربوط به مناطق و سازمانهاي وابسته به شهرداري از جمله فعاليت هاي سازمان مي باشد كه به فراخور امكانات سازمان از نظر ماشين آلات انجام مي گردد.  

سازمان خدمات موتوری عملاً تا قبل از اجرای پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری در سال 84 یک سازمان کاملاً پشتیبان کننده و لجستیکی شهرداری محسوب می شد اما از سال 84 بدنبال تاکیدات شهردار تهران پروژه مکانیزاسیون خدمات شهری را ابتدا در یک ناحیه از مناطق شهر تهران و سپس تا اواخر سال 86 در کلیه مناطق تهران به مرحله اجرا گذاشت. با اجرای این پروژه عملاً ماهیت سازمان بصورت تشکیلات مدیریتی و نظارتی در آمد. بدین ترتیب حجم وظایف و عملکردهای سازمان نیز افزایش چشمگیری یافت اما با توجه به واگذاری امور به بخش خصوصی در امر خدمات شهری، این افزایش وظایف بار مالی و یا افزایش نیروی انسانی را به سازمان خدمات موتوری تحمیل ننمود. 

از سال  1387 با دستور شهرداری محترم تهران مبنی بر اجرای قانون مدیریت پسماند و تشکیل سازمان مدیریت پسماند، ادغام دو سازمان آغاز گردید و در سال 1389 با استقرار سازمان در محل جدید خود فرآیند اصلی ادغام به اجرا درآمد.

 
سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی

در سال 1358 ماده واحده ای به تصویب شورای انقلاب رسید که به شهرداری  اجازه داد اماکن ومیادین را بمنظور حذف واسطه ها ایجاد ، وخارج از قانون مالک ومستاجر واگذار نماید واجازه داشته باشد پس از اتمام زمان اجاره بدون رعایت تشریفات قانونی مستاجر را ازاین مکانها بیرون نماید.متعاقب آن  شهرداری سازمان موادغذایی خود را تغییر ماهیت داد وازمحل اموال ودارایی های آن  سازمان ، مدیریتی بنام سازمان میادین میوه وتره بار وفرآورده های کشاورزی را ایجاد نمود ولی نحوه واگذاری غرفه  ها اصولی نبود تا اینکه درسال 1372 قانون اصلاح ماده واحده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

 
هدف از تشکیل این سازمان ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه وتوزیع میوه وتره بار وفرآورده های کشاورزی درجهت حمایت از تولیدکنندگان (با اولویت تعاونی های کشاورزی) می باشد تا بتواند مسیر حرکت محصولات از تولید به توزیع را با اصول صحیح هدایت نماید.
درراستای شکل گیری سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی، میدان مرکزی میوه وتره بار شهر تهران در جنوب شهر تهران در جنوب شهر تهران در زمینی به مساحت 270 هکتار شکل گرفت.
اولين ميدان پس از تشكيل اين سازمان، ميدان جلال آل­ احمد بود، كه در همان سال 1358 احداث شد و به بهره­ برداري رسيد.
در سال 1359، ميدان­ هاي صادقيه و آزادي و در سال 1360، ميدان­ لواساني، در سال 1362 ميدان پيروزي راه­ اندازي شدند. پس از آن تا سال 1367 هيچگونه توسعه­ اي انجام نشد. اما در مهر ماه سال 1368 بازار  زرگنده و در سال 1372 بازار روز ابوذر افتتاح شد.

استقبال شديد مردم  از اين ميادين و بازارها ضرورت احداث ميادين بيشتر را در سطح شهر تهران بيش از پيش نمايان كرد. تا­آنجا كه مقرر شد سازمان ميادين ميوه و تره­ بار و فرآورده­هاي كشاورزي براساس يك لايحه قانوني دائر گردد و در آن لايحه، نحوه واگذاري اماكن و ميادين و غرفه­ ها تعيين شود. تصويب اين لايحه و تعيين ضوابط انجام كار سبب شد تا تعداد ميادين و بازارها كه در سال 1370 فقط 28 واحد بود در مدت سه سال (تا پايان سال 1373) به 44 واحد افزايش يابد. به طوريكه هم­اكنون بجز میدان مرکزی، 15 ميدان، 115 بازار و 57 بازار محله ای تحت پوشش سازمان مدیریت میادین فعال هستند.

شرکت خدماتی کالای شهروند

در سال 1373 شركت خدماتي كالاي شهروند و  به تبع آن اولین فروشگاه یعنی فروشگاه بیهقی در میدان آرژانتین تاسيس و راه‌اندازي گردید. سپس در راستای توسعه فروشگاه ها طی مدت پنج سال اول 9 فروشگاه به مجموعه فروشگاه های زنجیره ای شهروند افزوده شد.

شهروند در طی سال های حیات خود با توجه به نوع آوری های مختلف از قبیل ایجاد جزیره های سلامت و پروتئین، فروش اینترنتی و تلفنی توانسته است در پهنه شهر تهران تعداد فروشگاه های خود را به عدد 24 برساند.

 

     
شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر
شهرداری تهران در دوره جدید فعالیت خود که از سال 1368 آغاز شد  برای رفع آلودگی ها و مزاحمت های حاصل از فعالیت های صنفی و صنعتی اقدام به تاسیس شرکت ساماندهی صنایع مشاغل شهر کرد.
فعالیت های این شرکت که در سال های نخست تحت نام سازمان ساماندهی و انتقال صنایع مزاحم صورت می گرفت شامل بررسی آلودگی ها و مزاحمت ها، براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها، جمع آوری و تخریب آلونک های تهران و جمع آوری دکه های قدیمی، مبارزه با جوندگان موذی و سگ های ولگرد، احداث شهرک های صنفی و مجتمع های خدماتی برای انتقال واحدهای مزاحم درون شهری و همچنین امر تحقیقات و پژوهش نیز به شرح وظایف شرکت اضافه شد.



 
     
ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران
ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در سال 1382 با نام ستاد محیط زیست و انرژی و با هدف ساماندهی فعالیت های مرتبط با مسائل زیست‌محیطی در شهر تهران با تشکیل پنج كميته آب و فاضلاب، انرژی، مواد زائد جامد، آلودگی هوا و سیستم‌های اطلاعاتی آغاز به کار نمود.
در سال 1385 و با تغییر مدیریت ستاد، علاوه بر انجام پروژه‌های گذشته با اضافه نمودن كميته‌هاي مدیریت محیط‌ زیست و آموزش و ادغام گروه سیستم‌های اطلاعاتی در گروه‌های دیگر و تغییر نام مجموعه به ستاد محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، امور زیست‌محیطی با گستردگی بیشتر و دید بلندمدت در دستور کار كارشناسان آن قرار گرفت.

 

 
روسا و معاونین خدمات شهری از آغاز تشکیل بلدیه تهران تا انقلاب شکوهمند اسلامی

01. علیرضا خان بهرامی (مهذب السلطنه)

  • 02. مسیو اپکیان
  • 03. حسینقلی خان اشرفی
  • 04. فتح الله خان فردوس
  • 05. محمد حسین بلور فروش
  • 06. نصرالله همایون
  • 07. الهیار امیرپور
  • 08. ابولقاسم مهدوی
  • 09. ابراهیم خواجه نوری
  • 10. مهندس حسین امین
  • 11. سید ضیاءالدین شادمان
  • 12. احمد نفیسی
  • 13. امان الله قریشی
  • 14. منوچهر پیروز
  • 15. دکتر کریم گودرزی
  • 16. مهندس جواد صالحی
  • 17. مهندس رضا شیخ بهائی
  • 18. مهندس جواد صالحی
 
معاونین خدمات شهری بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی

مهندس نصیریان

 

 

مهندس نوروزی

 

 

مهندس طیرانی

محمد حقانی
(1369-71)

قاسم تقی زاده خامسی
(1371-76)

محمد حقانی
(1376-82)

محمد جواد محمدی زاده
(1382-84)

مسعود کرباسیان
(1384-88)

حسین کلخورانی
(1388-90)

مهندس مجتبی عبدالهی

مجتبی عبدالهی
(1390-95)

     

مجتبی یزدانی
(1395-تاکنون)